تبلیغات
شمیم نماز - استفتائات از محضر آیت الله العظمی جوادی آملی
نمازپلی به سوی بهشت

استفتائات از محضر آیت الله العظمی جوادی آملی

شنبه 12 آذر 1390 09:52 ق.ظ

نویسنده : هادی بیابانی
ارسال شده در: استفتائات از مراجع درباره نماز ،

س : آیا خواندن در تشهد نماز الشهادة الثالثة المقدسه یعنی «أشهد أنّ علیّاً امیرالمؤمنین(ع) ولیّ‌الله واولاده المعصومین حجج الله» جایز است یا جایز نیست آیا مبطل نماز است یا مبطل نماز نیست؟ آیا خواندن در ركوع و سجود و قنوتِ نماز «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسّكین بولایة علی‌بن‌ابی‌طالب» جایز است یا جایز نیست آیا مبطل نماز است یا مبطل نماز نیست؟


ج: اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) عِدْل قرآن و حكم و حجّت بالغهٴ الهی‌ند. از شهادت سوم در نماز جدّاً پرهیز شود. درخواست ادامهٴ تولّی آن ذوات مقدّس در قنوت و مانند آن ...


س : آیا افزودنِ شهادت بر ولایت علی (ع) در تشهد نماز، به قصد رجاء جایز است؟


ج: در امامت و ولایت امیرِ مؤمنان (ع) تردیدی نیست، ولی در تشهد نماز گفته نشود.

س : نظر حضرت‌عالى درباره‌ی افزودن این شهادت (أشهد أنّ فاطمة الزّهراء عصمة الله الكبری ‏و حجّة الله على الحجج) به قصد ثواب و رجاء، در فصول اذان و اقامه، پس از شهادت به ‏ولایتِ امیرِ مؤمنان (علیه السّلام) چیست؟


ج: الف) هیچ تردیدى در عصمت حضرت فاطمه زهرا (علیها السّلام) نیست.‏ ب) هیچ شكّى در حجّت الهى بودن آن حضرت نیست.‏ ج) شهادت مزبور در خارج اذان و اقامه گفته شود؛ نه در فصول آن‌ها.



س: آیا افزودنِ شهادت بر ولایت علی (ع) در تشهد نماز، به قصد رجاء جایز است؟


ج: در امامت و ولایت امیرِ مؤمنان (ع) تردیدی نیست، ولی در تشهد نماز گفته نشود. ‏


س: آیا مسح سی‌دی‌های قرآنی نیز مستلزم داشتن وضو است یا خیر؟


ج: مسح سی‌دی‌های قرآن بدون وضو حرام نیست.


س: در نماز آیا جوهر خودكارهای معمولی مانع از آب وضو می‌شود یا خیر؟


ج: اگر جِرم جوهر مانع رسیدن آب وضو به محلّی كه باید شسته شود باشد وضو صحیح نیست و اگر جِرم آن برطرف شده فقط رنگ آن باقی باشد وضو صحیح است.


س:به فتوای حضرتعالی، در ایام [لیالی] مقمره، با شنیدن اذان از صدا و سیما، اقامه نماز صبح جایز است یا نه؟ زیرا حضرت امام بر این نظر بودند كه بایستی حدود 15 دقیقه از اذان صبح بگذرد سپس نماز اقامه شود؟


ج: لیالی مُقمره با شب‌های دیگر تفاوتی ندارد.



س: نظر حضرتعالی درباره نماز استداره [ در مسجد الحرام] كدام است؟ آیا در چنین شرایطی ما مجاز به خواندن نماز بر جماعت هستیم؟


ج: نماز استداره در صورت عدم تقدم مأموم به امام صحیح است.


س: حکم فراگیری علم تجوید به طور کامل در مورد قرائت قرآن و به طور خاص در مورد قرائت نماز چه می باشد؟


ج: 1- فراگیری قرائت صحیح برای نماز لازم است. 2- رعایت برخی از قواعد تجوید در نماز لازم نیست. 3- رعایت قواعد تجوید در قرائت قرآن خوب است.


س: شخصى ناخواسته و به خاطر پرش حنجره كلمه‌اى از قرائتش را جهراً (با صداى بلند) مىخواند در حالی ‏كه مى بایست بدون جهر بخواند، حال باید آن را تكرار كند یا نه؟


ج: احوط تكرار است.‏

س: رعایت نكردن صحیح بعض مستحباب نماز (مثلاً بالا بردن صحیح دست در تكبیر) چه حكمى دارد؟


ج: اشكال ندارد.‏


س: ماهیت قیام متصل به ركوع چیست؟ آیا وجودى جدا از قیام هنگام قرائت دارد؟


ج: قیام متصل به ركوع مانند قیام در حال تكبیرة الاحرام ركن است و قیام در حال قرائت واجب غیر ركنى است.‏


س: در صورت جدایى قیام هنگام قرائت از قیام متصل به ركوع معنای اتصال چیست؟


ج: معنای اتصال آنست كه ركوع بعد از قیام باشد و بین قیام قبلی و ركوع بعدی حالتى غیر از قیام فاصله نشود.‏


س: در صورتى كه هنوز ذكر قنوت تمام نشده، دستش را حركت دهد یا پایین آورد و یا قبل از بالا بردن شروع ‏به قنوت خواندن كند، نمازش چه حكمى دارد؟

ج: اشكال ندارد.‏


س: آیا حكم كلّى براى جاهل و ناسىِ احكام نماز وجود دارد؟


ج: براى نسیان موضوع یا حكم، جهل به موضوع یا حكم در صورت قصور (در غیر ركن) حكم كلى ثابت است. ‏در خصوص جهر و اخفات و در اتمام به جاى قصر جاهل مقصّر هم معذور است و حكم عام در همه موارد عفو و ‏عذر است.‏


س: بعد از نمازی كه سجده سهو در آن واجب شده است بجا آوردن سجده سهو، براى آن نماز مقدم است یا ‏سجده به خاطر سهو نمازهاى گذشته؟


ج: انجام سجده سهو فورى است ترتیب واجب نیست اولى تقدیم سجدهٔ سهو نمازى است كه به آن اشتغال ‏داشت.‏

س: اگر در سجده سهو، اشتباهاً ذكرى دیگر بگوید، حكمش چیست؟


ج: سجده سهو باطل نمىشود.‏

س: آیا گفتن ذكرهاى مستحبى كه معمول هستند در نماز استیجارى واجب است یا خیر؟


ج: قول یا فعل مستحب اگر صریحاً در عقد اجاره قید شود یا مورد انصراف عقد باشد رعایت آن لازم است وگرنه ‏لازم نیست


دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -