تبلیغات
شمیم نماز - استفتائات از محضر آیت الله العظمی بهجت(ره)
نمازپلی به سوی بهشت

استفتائات از محضر آیت الله العظمی بهجت(ره)

شنبه 12 آذر 1390 09:46 ق.ظ

نویسنده : هادی بیابانی
ارسال شده در: استفتائات از مراجع درباره نماز ،

س : سال‏ها بود اذان صبح، طبق كتاب «أحسن التّقویم» مرحوم آیة‏اللّه‏ ادیب ـ رحمة‏اللّه‏علیه ـ پخش مى‏شد و ما طبق آن عمل مى‏كردیم و بعدا اعلام كردند كه طبق نظر افراد خبره، اذان صبح حدود ده دقیقه زودتر از موقع پخش مى‏شده است و ساعات جدیدى تعیین كردند و البتّه اینجانب همیشه پس از اذان قدرى احتیاط مى‏كردم ولى دقیقا نمى‏دانم نمازم داخل وقت بوده یا قبل از آن، تكلیفم چیست؟
ج: نمازهایى كه یقین دارید تمام آن قبل از وقت خوانده شده قضا دارد، در غیر این صورت قضا ندارد.



س: این كه گفته مى‏شود: «باید براى نماز، یقین به دخول وقت داشت» مراد یقین شخصى است یا عرفى؟
ج : منظور یقین شخصى، اعمّ از اطمینان است ولى به وسوسه اعتنا نشود.




س : وقت اذان كه توسّط رسانه‏ها اعلام مى‏شود؛ آیا حجّت شرعى براى نماز و افطار و... مى‏باشد؟
ج : میزان احراز دخول وقت است.




س : مسأله طلوع فجر در لیالى مقمره‏اى كه آقایان اختلاف نظر دارند، نظر حضرتعالى چیست؟
ج : در نزد اینجانب با شب‏هاى دیگر تفاوتى ندارد و میزان احراز طلوع فجر است.


س : اگر كسى بترسد كه در صورت بیدار ماندن تا آخر شب، براى نماز صبح بیدار نشود؛ آیا جایز است بیدار بماند؟ و اگر بیدار ماندن براى انجام كار واجب باشد؛ چه حكمى دارد؟ [منظور از واجب، واجب عرفى است].
ج : بیدار ماندن جایز است، ولى باید طورى باشد كه با اهمیّت شأن نماز منافات نداشته باشد و موجب از دست رفتن وقت نماز نشود.



س : اگر موفّق به شركت درنماز جمعه نشویم؛ وقت نماز ظهر چه موقع است؟
ج : در وقت نماز جمعه، خواندن نماز ظهر اشكال ندارد.




س : در بعضى از سفرهاى خارجى كه با هواپیما است اشخاص، 24 ساعت طى مسافت مى‏كنند و همه‏ى این زمان روز است و شبى را درك نمى‏كنند. بلكه گاهى از اوّل صبح شروع مى‏كنند و بعد از 24 ساعت وقتى به مقصد مى‏رسند، در مقصد، ظهر شرعى نشده؛ اوقات نماز آن‏ها در این 24 ساعت چگونه باید باشد؟
ج : در هر زمان كه یكى از اوقات فعلیّت پیدا كرد، وظیفه خود را در همان زمان انجام مى‏دهد و در جایى كه اوقات نماز هر چند به مقایسه به نزدیك‏ترین مكان‏ها معلوم نیست، باید جایى كه مبدأ و آغاز سیر او بوده براى وقت صبح و ظهر و مغرب حساب كند، بنابر احتیاط وجوبى، گرچه محتمل است عدم تكلیف.




س : اگر انسان نماز صبح را در جایى خواند و با هواپیما به محلّى مسافرت كرد كه هنوز در آن جا فجر طلوع نكرده؛ آیا پس از طلوع فجر باید نمازش را اعاده كند؟
ج : احتیاطا خوانده شود.




س : بیدار كردن اشخاص مانند اولاد و میهمان براى نماز واجب چگونه است؟
ج : سیره بر بیدار كردن است؛ مگر در صورتى كه براى فردى كه خوابیده ضرر داشته باشد.




س: در صورتى كه مریضى متوجه اوقات نماز و اداى آن نباشد؛ آیا بر اطرافیانش واجب است به او یادآورى نمایند؟
ج : در فرض سؤال اگر آگاه كردن او به وقت، مُضرّ به حالش نباشد، جایز است خصوصا با اجازه‏ى او از اوّل.


س: آیا خواندن نمازهاى یومیّه در پنج وقت رجحان دارد؟
ج : پس از به جا آوردن نافله، افضل تعجیل است.


س: آیا مى‏شود نافله‏ى مغرب یا نماز غفیله را بعد از نماز عشا و قبل از ذهاب حمره، به نیّت ادا خواند؟
ج : به جهت رعایت احتمال بودن وقت بین دو عمل (نماز مغرب و نماز عشا)، بدون نیّت ادا یا قضا بخواند


دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -